Door Jeff Beer 3 minuten lezen

Tien jaar geleden kreeg Vice zoveel verzoeken van merken om het jonge publiek van het mediabedrijf effectiever op de markt te brengen dat het officieel zijn eigen creatieve bureau genaamd Deugd lanceerde. CEO Shane Smith zei destijds : “Onze hele modus operandi was niet te onzin. We besloten om deze aparte vleugel op te zetten die ons talent zou kunnen gebruiken, maar ook een apart bedrijf zou zijn om merken te helpen deze demografie te bereiken. ”

Chief Strategy Officer Badr El Fekkak [Foto: met dank aan Gram door Gram]

Nu nemen voormalige deugd execs dat exacte uitgangspunt in de cannabisindustrie door deze week officieel een nieuw bureau te lanceren, Gram by Gram , een uitloper van het Merry Jane digitale mediabedrijf gesticht door Snoop Dogg en Ted Chung. Onder leiding van president Ryan Archibald en chief strategy officer Badr El Fekkak, heeft Gram by Gram haar hoofdkantoor in Toronto, met kantoren in Los Angeles, Mexico City en Londen, met merkstrategie, marketing en B2B-services en cultureel relevante inhoud voor merken die hopen te kunnen maak gebruik van een wereldwijde cannabismarkt die tegen 2025 naar verwachting $ 166 miljard zal bedragen .

“Al deze verzoeken komen tot stand, met vragen over de cultuur en hoe deze op de juiste manier te benaderen”, zegt Archibald, die 14 jaar bij Vice heeft gezeten en toezicht hield op de Deugd in Canada. “Ze vroegen naar marketing en merkidentiteit en dat soort dingen. Dus er was absoluut een behoefte om een ​​aparte entiteit van Merry Jane te lanceren als pure agentschappen. ”

Er zijn natuurlijk gaggles van andere reclamebureaus in de wereld, maar niet velen hebben zich in de cannabismarkt verdiept. Er zijn op cannabis gerichte regionale agentschappen zoals kronen in Toronto , Wick & Mortar in Seattle en Cannabrand in Denver. En Anomaly heeft een aandeel in en hielp Dosist (voorheen hmbldt) te lanceren. Nog minder, zo niet, kan bogen op de culturele connectie bonafides van Gram by Gram via haar broer Merry Jane. Zeer zeldzaam zijn degenen met een internationale aanwezigheid. Het is dezelfde toonhoogte die Vice zoveel jaar geleden had: wie kent ons publiek beter dan wij? Tot nu toe hebben de belangrijkste merkpartners van Merry Jane Lyft en Jack in the Box opgenomen. Voor de eerstgenoemden hielp het bureau bij het creëren van een veilig ritprogramma rond de vele festivals en evenementen van het mediabedrijf. En het hielp de snelle feeder om een ​​speciale editie Munchies Meal te maken .

President van Gram door Gram Ryan Archibald [Foto: met dank aan Gram door Gram]

“Het gaat erom ingebed te zijn in deze gemeenschappen”, zegt Archibald, die drie maanden geleden bij het bedrijf kwam. “We verbinden hen met de cannabiscultuur en helpen hen om deel te nemen aan die ruimte.”

Gram by Gram heeft binnen de cannabisindustrie al een zwaargewicht klant binnengehaald in Canopy Growth , een bedrijf met een omzet van $ 11 miljard, dat zijn merkenportfolio onderhoudt, waaronder Tweed and Leafs van Snoop, en werkt aan nieuwe merklanceringen.

Het andere voordeel dat Archibald ziet, is het vermogen van het bureau om verbinding te maken en te praten met de cultuur, terwijl het ook loopt over het spinnenweb van regelgevende strakke lijnen rond de jonge consument-cannabisindustrie.

“Het is nog een heel creatief proces”, zegt Archibald. “Hoe kun je . . . een bericht maken dat voldoet aan de wettelijke normen, maar op de een of andere manier emotioneel en zinvol is? Dat is precies wat we mensen helpen oplossen. ”

El Fekkak zegt vanuit een strategisch perspectief dat het gaat om het doen van consumentenonderzoek dat nog niet is vastgesteld in een dergelijke nieuwe branche, en vervolgens merken helpt uitzoeken hoe de juiste kanalen kunnen worden gevonden om met de juiste berichten naar dat publiek te reiken. “Soms loopt legalisering of het wettelijke kader voor op het sociale kader, dus je moet heel voorzichtig zijn in hoe je je merk positioneert”, zegt hij. “Veel van het onderzoek dat we doen, draait om markttoetreding die geospecifiek is en die merken helpt opschalen op die markten.”