Als je op een rager hoopte, had je de verkeerde privéjet. Een tropische storm had de vlucht van Ottawa naar Newfoundland met acht uur vertraagd, en de stemming aan boord van Canopy Growth CEO Bruce Linton’s gecharterde Embraer Legacy 450 op de avond van 16 oktober was feestelijk maar voorzichtig. Om middernacht die nacht zou Canada de eerste G20-natie worden (en het tweede land ter wereld, na Uruguay) om marihuana te legaliseren voor recreatief gebruik voor volwassenen. Linton, die waarschijnlijk meer van het spul te verkopen had dan wie dan ook op de planeet, racete om naar de vlaggenschepen van zijn bedrijf te gaan in Tweed-winkel in St. John’s, in de tijdzone van Newfoundland, waar klokken enigszins ondenkbaar een half uur voorlopen op de volgende meest oostelijke tijdzone. Als de all-too-apt ETA van het vliegtuig om 10:17 uur lokaal werd gehouden, had hij een kans om de allereerste “rec” -verkoop van Canada te maken.

Sinds het verkrijgen van een van Canada’s vroegste licenties voor commerciële kweek van medische marihuana ongeveer vijf jaar geleden, had Linton een wereldwijd onkruidrijk gebouwd. Zijn beursgenoteerde bedrijf had meer dan 2000 mensen in dienst en had meer dan 4 miljoen vierkante voet marihuana in cultuur, een magazijn van 80.000 vierkante meter dat aan de rafters werd opgeslagen met voorraden, en $ 78 miljoen (VS) in de fiscale inkomsten van 2018. Op 16 oktober was de marktkapitalisatie gestegen tot $ 11 miljard en had het miljarden dollars aan nieuwe financiering van de Constellation Group (eigenaar van Corona-bier).

Het leiden van het grootste bedrijf in de populairste nieuwe zakelijke sector van Canada, sinds Beaver Lint tot een van de beroemdste CEO’s van het land heeft gemaakt. Maar deze volgende 24 uur zouden hem iets nieuws bieden: een kans om zijn status als topdog te versterken met investeerders (die de aandelenkoers van Canopy tussen juli en half oktober met bijna 100% hadden opgestuwd) en miljoenen nieuwe klanten aantrok die konden worden merk toegewijden. Linton droeg een zwarte hoodie en een spijkerbroek, slordig haar dat over zijn oren viel, dronk een biertje terwijl hij met zijn duim op zijn BlackBerry tikte en grapjes maakte met een interne filmmaker en een paar verslaggevers voor de rit. ‘S Werelds grootste marihuana kingpin leek meer op een sportfan van middelbare leeftijd op weg naar een hockey-play-offspel.

Toen Linton in de winkel aankwam, was het bijna elf uur en een rij klanten strekte zich uit in de schuine regen. Binnen vermengden fotografen, tv-ploegen en verslaggevers van over de hele wereld zich met de nieuw geslagen budtenders van de winkel. Ze inspecteerden de kristallen, oranje haartjes en druipende trichomen van knoppen die werden weergegeven in heldere “sensorische pods” met vergrotende deksels, die waren gerangschikt op blondhouten tellers die doen denken aan die van een Apple-winkel. Kort na 11.30 uur werden enkele tientallen gelukkige klanten binnengelaten om te bladeren.

Canopy Growth CEO Bruce Linton heeft het grootste deel van zijn carrière ingewikkelde regelgevende markten bezocht. [Foto: Naomi Harris ]

“Tien, negen, acht, zeven. . . “Op vijf seconden na middernacht, lokale tijd, toen camera’s flitsten, belde Linton de eerste verkoop: twee blikken van een sativa-dominante hybride, genaamd Donegal, de 24-jarige Nikki Rose en de 46-jarige Ian Power, een oude medicinale cannabisgebruiker en -advocaat. Terwijl een demografisch diverse stroom van klanten binnenstroomde, stond Power voor iedereen voorop. Linton tekende tassen en merch, greep de handen, glimlachte naar foto’s en bleef het grootste deel van de nacht op met telefonische interviews, gevolgd door een live-uitzending in ochtend-tv de volgende dag.

Linton’s bekwaamheid om de pers te beklemtonen, samen met wetgevers, regelgevers, politie en investeerders, heeft zijn bedrijf de afgelopen jaren gestaag aan het versnellen. Analisten schatten dat de jaarlijkse verkoop van legale wiet in Canada in 2020 bijna $ 5 miljard (VS) zal bedragen, waardoor de verkoop van sterke drank in het land wordt overtroffen. Op basis van zijn productiecapaciteit en zijn groeiende retailvoetafdruk, kon Canopy ongeveer een derde van die markt veroveren. Maar de concurrentie groeit en er ontstaat een veel groter speelveld naar het zuiden. Tien Amerikaanse staten plus het District of Columbia hebben sinds 2012 de verkoop van recreatieve wiet gelegaliseerd; 33 staten en Washington, DC, toestaan ​​medische marihuana; en onderzoekers van Big Pharma kijken naar cannabis om niet-opioïde alternatieven voor pijnmanagement te vinden. De Amerikaanse verkoop van producten die CBD bevatten, een niet-psychoactieve component van cannabis met een aantal geclaimde gezondheidsvoordelen, zal waarschijnlijk top 500 miljoen bedragen voor vorig jaar, en de 2018 Farm Bill verwacht in december te passeren zou het federaal legaal maken om THC-hennep te laten groeien planten voor CBD, het verwijderen van juridische ambiguïteit rond CBD-producten. Avon-achtige feesten met ingehuurde koks en met marihuana geïnspireerde desserts worden populair; cannabis-lifestyle media startups (zoals Gossamer ) en online communities voor onkruid-nieuwsgierige vrouwen stijgen; en vape-pennen krijgen high-design make-overs. Dit alles duidt op een ontluikende revolutie in de manier waarop een gestresste samenleving rillend en medicinaal is, een die stigma achterlaat. Beleggers, waaronder banken die vijf jaar geleden geen onkruid te lijf gingen, plaatsen waanzinnige weddenschappen op potentiële categoriemoordenaars in een gigantische, wijd open sector, voor een bedrag van $ 8 miljard vorig jaar. Als je van website wisselde voor wiet, zou je kunnen denken dat het 1999 helemaal opnieuw was.


Bedwelmende middelen zijn altijd een betrouwbare onderneming geweest. Maar “alcohol maken is een vreselijke zaak”, zegt Alan Gertner, CEO van Tokyo Smoke, een retailmerk dat Canopy Growth in 2018 heeft overgenomen. “Het distribueren van alcohol is niet echt een geweldig bedrijf. Een label op een fles alcohol zetten, “echter,” is een geweldig bedrijf. ”

Gertner richtte Tokyo Smoke op in 2015, samen met zijn vader, Lorne, een lange tijd advocaat in medische marihuana, als een manier om mensen “aan boord te krijgen van een nieuwe psychoactieve persoon” (de twee hadden elk veel gereisd en gereisd in Japan.) Zijn vorige baan, rubriek een verkoopsteam in de hele Asia-Pacific-regio voor Google, “draaide allemaal om gebruikersacquisitie”, zegt Gertner, die een baard, heldere acrylglazen, een gepatchte jeans en een Apple Watch baard. “Voordat we mensen konden laten samenwerken met Google, moesten we hen het internet laten gebruiken.” Tokyo Smoke, samen met het moederbedrijf Hiku gekocht voor ruwweg $ 260 miljoen op voorraad, was Canopy’s eerste acquisitie die strikt een consument was spelen. (Structureel gezien is Canopy Growth een overkoepelende entiteit voor een dozijn dochterondernemingen, waaronder groeiende activiteiten, buitenlandse distributeurs en een divisie voor gezondheidsonderzoek, evenals voor consumenten gerichte merken.) Gertner leidt nu de uitbreiding van de retail voor Canopy’s twee bakstenen en -morterkettingen, Tweed en Tokyo Smoke.

Op basis van signalen van bedrijven met verpakte goederen, zoals Procter & Gamble (en grote drankentiteiten, zoals Constellation), nadert Canopy de recreatiemarkt via gerichte merken, van hoogwaardige ambachtelijke labels (DNA Genetics en Doja) tot een lijn van bud goedgekeurd door Snoop Dogg tot oliën afgestemd op het “sensuele welzijn en genot” van vrouwen die zijn doordrenkt met THC (de chemische stof in marihuana die je high maakt).

David Bigioni, Canopy’s chief commercial officer voor recreatieve cannabis, verdeelt gebruikers in vijf soorten: Gewone homebodies, Life Enhancers, Calm Couples, Kickback Buddies en Out-and-Abouts. Of ze nu potproducten dagelijks of één of twee keer per jaar gebruiken, elk gebruikt cannabis om te voldoen aan drie basisbehoeften: ontspanning, verrijking van het dagelijks leven en socialisatie. “We hebben diepgaande profielen van elk segment – de voordelen die ze zoeken, de problemen die ze hebben met het product – en dat helpt de innovatie-agenda te drijven”, zegt Bigioni, een veteraan van Molson Coors Canada die in 2017 bij Canopy is gekomen. rook- en geurproblemen kunnen u ervan weerhouden een joint te rollen, gelcapsules kunnen het lukken, of binnenkort een cannabisdrankje.

Om skittish nieuwkomers te verwelkomen, bieden veel van hen vrouwen, Tweed en Tokyo Smoke tal van niet-onkruid merch-branded hoodies, caps en T-shirts, geurkaarsen, kussens, dekens – en de interieurs van de winkels zijn ontworpen door Canopy execs met ervaring bij mode- en kledingmerken zoals Lululemon en Barneys. “We wilden een natuurlijk gevoel, thuis van huis,” zegt Jessica Hay, Tweed’s creatieve hoofdrolspeler, “dus je zou willen blijven en een gesprek hebben.” Maar neem niet deel: Canadese wetgeving (nog) niet toestaan consumptie waar cannabis wordt verkocht.

Een supervisor na de oogst behandelt het product in de hoofdfaciliteit van Canopy, in de buurt van Ottawa. [Foto: Naomi Harris ]

Veel van de cannabisproducten zelf zijn geschikt voor beginners. In vergelijking met Amerikaanse dispensaria, hebben Tweed en Tokyo Smoke een overvloed aan low-THC, high-CBD-soorten – de “sessie” ales van de onkruidwereld. “Tijdens het verbod hebben we de neiging om te optimaliseren voor potentie omdat we het product moeten smokkelen”, zegt Gertner. “Dus je drinkt maneschijn, geen bier en wijn. Met marihuana was er een stimulans om het product zo sterk te laten groeien als menselijk mogelijk. “In plaats van de typische intimiderende, hypermasculineuze straatnamen voor variëteiten (Trainwreck, Green Crack, BC Roadkill) gebruiken Tweed-soorten nu het” tweed “-thema van het merk (Donegal , Argyle, Houndstooth, Herringbone) plus grillige popcultuur memes zoals Boaty McBoatface. De cannabislijn van Tokyo Smoke’s huis heeft een yogaklasse-vriendelijke naamgeving aangenomen: Go, Rise, Equalize, Pause en Ease.

Vrouwen comfortabel laten voelen is een prioriteit in het nieuwe cannabislandschap, zegt Felicia Snyder, SVP van groei bij Hiku, die een team leidt met 65% vrouwen, een schrikbarend hoog percentage in de onkruidindustrie. “De eerste klant aan de deur is meestal een man en ze zijn meestal geïnteresseerd in THC-bloemen [producten]”, zegt ze. “Maar na verloop van tijd, met de introductie van verschillende productformaten [zoals vape-pennen en eetwaren, die dit jaar legaal te koop zullen worden in Canada], zal het veranderen.” Ze zegt dat een licht interieur en Main Street-locaties bijzonder belangrijk zijn. “We willen niet in een slecht verlichte stripwinkel naast een gelduitwisseling zijn. Al die dingen zijn belangrijk. ‘

De druk op de detailhandel is nog intenser door de strenge beperkingen die Canada heeft gesteld aan de reclame en branding van cannabis. Bedrijven kunnen alleen adverteren voor doelgroepen die oud genoeg zijn om te drinken (18 of 19, afhankelijk van de provincie), wat betekent online platforms of bars met leeftijdsgrenzen. Ze kunnen geen kleurrijke labels gebruiken, productclaims indienen of aanbevelingen van beroemdheden gebruiken. (Het Leafs by Snoop-merk gaat door “LBS” in Canada.) Een openbare onderwijscampagne gesponsord door Uber, Tweed en MADD Canada, met “101 dingen om te doen in plaats van hoog rijden”, was een poging om merkherkenning breed te stimuleren zonder technisch een advertentie zijn. “We willen op een gemoedelijke manier contact maken met de consument”, zegt Hay.

Binnen een maand na recreatieve legalisatie waren 11 winkels in Tweed en Tokio Smoke open en verkochten ze cannabis in Canada, met 32 ​​meer gepland in september 2019. Vier Tokyo Smoke-coffeeshops in Toronto verkopen momenteel de “lifestyle” -achtige, dure rokersaccessoires-terwijl wachtend op hun tijd tot april 2019, wanneer Ontario, de grootste markt in Canada, particuliere cannabisdetailhandelaren hun deuren zal laten openen. (Elke provincie moest beslissen wanneer het klaar was om de fysieke winkel te lanceren.) Ondertussen breiden andere ketens zich uit. Fire & Flower en Nova (geleid door slijterijoperator Alcanna) hebben meerdere locaties geopend in steden waar Canopy geen heeft. Canopy’s rivalen in productie, Cronos en Aurora Cannabis, hebben ook plannen voor de detailhandel: Cronos werkt samen met de Amerikaanse retailer MedMen om winkels in heel Canada te openen en Aurora investeerde onlangs $ 20 miljoen in Choom, een winkelketen die rechten heeft om tot 45 winkels te openen. in het westen van Canada.

Uiteindelijk, zegt Gertner, “zal er een Starbucks van cannabis zijn.” Of misschien een Lululemon die een gemeenschapsgerichte winkelomgeving creëerde om een ​​aangepaste yogaleven aan niet-yogi’s te verkopen, en de perfecte athleisure-slijtage om erbij te horen . Lululemon verkoopt deze levensstijl ‘overal ter wereld’, zegt Gertner, ‘en ze doen het via de detailhandel.’


Canopy is de grootste werkgever in Smiths Falls (9.000 inwoners), een uur ten zuidwesten van Ottawa, waar Linton en mede-oprichter Chuck Rifici, die sindsdien het bedrijf heeft verlaten, in 2014 een voormalige chocolaterie van Hershey heeft gekocht om wiet te gaan kweken, precies tegenover de lokaal politiebureau. Dankzij aandelenopties zijn veel vroege werknemers miljonairs geworden en veel van de rijkdom die bij Canopy is gecreëerd, vloeit direct terug naar de gemeenschap. Het bedrijf moedigt zijn 950 Smiths Falls-medewerkers aan om lokale winkels en cafés te betuttelen en nodigt restaurants in de omgeving uit om foodtrucks op de parkeerplaats te plaatsen.

Linton’s eigen aandelen in het bedrijf maken hem meer dan $ 100 miljoen waard, hoewel hij een Ford Flex SUV aan het werk zet en execs van bedrijven ontmoedigt om mooie auto’s te besturen. Een vierkante kerel in een outlaw-industrie zijn – een getrouwde 52-jarige vader van twee, die zegt dat hij tot de legalisatie, hij had geen wiet gerookt sinds een run-in met wat Britse Colombiaanse bedompte op school – heeft gewerkt Linton’s voordeel in de industrie, hem helpen bij het waken van overheidsregulatoren en investeerders.

Hij heeft ook veel ervaring met overgang van regelgeving. Linton begon zijn carrière in 1992 bij Newbridge Networks, een datanetwerkbedrijf opgericht door Welsh-Canadese miljardair Terry Matthews, die zijn mentor werd. Zoals tien jaar eerder in de VS gebeurde, “werden gevestigde telecombedrijven opgedoekt om concurrentie mogelijk te maken”, aldus Linton, en ze moesten uitzoeken hoe packets met gegevens over de netwerken van concurrenten konden worden verzonden. Linton deed “alles wat Terry zei,” waaronder lobbyen door de overheid, bedrijfsontwikkeling en accountbeheer. “Ik wist niet wat een multiplexer was”, zegt hij, “maar ik zag de kans op verstoring.” Tegen 2012, na extra stops met een andere telecom en een bedrijf dat gemeentelijke afvalwatersystemen in de ontwikkelingslanden bouwde, ontstond er iets nieuws op zijn radar.

Linton had nieuwsverhalen opgemerkt over de frustratie van wetshandhavers met bestaande marihuanawetten, met name de slecht gedefinieerde regels rond medische marihuana, die sinds 2001 legaal waren in Canada, maar grotendeels beperkt waren gebleven tot thuistelers. Ze wisten eigenlijk niet meer wie ze moesten verbreken. “Wat de regering wilde, was dat [cannabisproducenten] geen dingen zouden verliezen”, zegt Linton. “Ze maakten zich zorgen over het misbruik van illegale cannabis.” Het vermogen om planten van zaad tot eindklant te volgen – een keten van bewaring documenteren – was de sleutel tot geruststellende autoriteiten dat telers niet van hun “medische” groei afweken om de zwarte markt te bedienen te. Linton’s telecomervaring had hem uitgerust om een ​​oplossing te vinden. “Als je begrijpt hoe je datapakketten niet verliest van een datanetwerk, is het verliezen van wiet een stuk eenvoudiger”, zegt hij.

Linton kan je betijen voor een twee uur durende vliegtuigrit over de groeiende pijnen van het bedrijf – twee in de buurt van faillissementen, harige inleveringen bij de autoriteiten – altijd, in zijn vertelling, als gevolg van misverstanden rond snel veranderende regels. Ondanks dit alles heeft hij bijna $ 7 miljard opgehaald via meer dan een dozijn rondes van financiering, die een reeks overnames heeft gefinancierd die de capaciteit van Canopy hebben versterkt en de productmix hebben uitgebreid. Relaties die hij heeft gesmeed met overheidsfunctionarissen en regionale drankbesturen hebben het bedrijf in staat gesteld productiefaciliteiten en winkellocaties in het hele land op te zetten en contracten te krijgen om ongeveer een derde van alle online verkochte cannabis te leveren via door de overheid geleide recreatieve verkoopsites.

Maar in de aanloop naar nationale legalisering hadden Canopy’s publiekelijk verhandelde rivalen “Big 5”-Aurora, Tilray, Cronos en Aphria-hun capaciteit drastisch verhoogd en hun marktkapitalisaties sterk tot in het eenhoorngebied zien stijgen. “Het probleem van Bruce is dat hij ons heeft onderschat,” zegt de beroemde zoute CEO van Aurora, Terry Booth, buiten een industriële mixer tijdens MJBizCon, de jaarlijkse cannabisbijeenkomst, in november in Las Vegas. De bedrijven dienden tegelijkertijd aanvragen in voor vergunningen voor medische teelt, maar Canopy kreeg eerst de licentie en groeide sneller. Aurora bleef alert en spaarde op voor laattijdige acquisities waarmee het zijn rivaal heeft kunnen inhalen: in driemaandelijkse rapporten die in november werden gepubliceerd, toonde Aurora een nettowinst van $ 77,6 miljoen (een omzetgroei van 260%), terwijl Canopy te vroeg was om de recreatieve verkoop weer te geven, had een nettoverlies van $ 247 miljoen. “Bruce heeft nieuw gekocht. Hij gooide er een chocoladefabriek in [met de Smiths Falls-operatie]. Toen werd hij een beetje groter, een beetje als een stationwagon. Toen veranderde hij het in een voetbalbusje – en nu is het een verdomde schoolbus. En we zitten in een Lambo en zeggen: ‘Adios, muchachos!’ ”

Linton’s inkoop van 4 miljard dollar van Constellation in augustus, maar slechts enkele maanden voor recreatieve legalisatie, was ongetwijfeld de coup van de cannabisindustrie in 2018. De deal brengt het aandeel van de drankmaker in het bedrijf naar 38%, met een optie om een ​​controlerend gedeelte te kopen de weg. Het geld, zegt Linton, is “raketbrandstof” voor de ambitieuze plannen van het bedrijf.

Ongeacht hoe efficiënt u het produceert, gedroogde cannabisknoppen – ‘bloemen’, in de industrie spreken – zijn grondstoffen met een lage marge. De toekomst van grootschalige operaties zoals Canopy’s zal afhangen van voortdurende productinnovatie die de plant beschouwt als een levende fabriek van therapeutische ingrediënten. Wandelend door de fabriek in Smiths Falls, met zijn sprankelende schone kamers vol ontluikende planten, waar Linton het meest enthousiast over is, zijn gigantische zakjes pillen – gel caps bedekt met heldere primaire kleuren, die elk een precieze dosis THC en CBD bevatten.

[Foto: Sam Kaplan ]

“Tot voor kort hebben drugwetgeving ons er effectief van weerhouden om [cannabis] op een wetenschappelijke manier te bestuderen,” zegt Linton. De drie jaar oude dochteronderneming Canopy Health van zijn bedrijf werkt nu aan de lancering van bijna een dozijn klinische proeven in Canada en in het buitenland, geleid door Mark Ware, voorheen een academische arts aan de McGill University. In de komende jaren, zegt Linton, wat artsen patiënten aanbieden “zal niet alleen een recept voor bud zijn. Het kan een mengsel zijn van cannabinoïden en andere actieve farmaceutische ingrediënten – in verschillende toedieningsmechanismen gestopt – die je helpen beter te slapen, ontstekingen te verminderen of je minder angstig maken als je een hond bent. “(Op cannabis gebaseerde huisdierensupplementen zijn snel -groeiende markt.)

Met cannabis doordrenkte dranken kunnen ondertussen al in dit jaar de Canadese apotheken bereiken. In samenwerking met Constellation, is Canopy van plan niet-alcoholische drankjes te maken die je een beetje high maken, maar die de voorspelbare tijd en de duur van een biertje hebben. Ook hier heeft het bedrijf gezelschap. In augustus ging Molson Coors Canada een joint venture aan met de in Quebec gevestigde landbouwer Hexo om cannabisdranken te produceren in Canada; Het merk Lagunitas van Heineken is een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse teler CannaCraft om met THC en / of CBD toegediend “hoppig bruisend water” te verkopen in Californië, waar recreatieve cannabis in januari legaal werd.

Deze regelingen zijn strategisch voor alle betrokken partijen. Cannabisondernemingen kunnen gebruikmaken van de bottel- en distributiecapaciteit – en van de regelgevende knowhow – van partners uit de drankenindustrie om potentiële klanten een rookvrije consumptiemethode te bieden in een bekend formaat. Drankproducenten kunnen zich indekken tegen een dalende verkoop van alcohol, een trend die lijkt te worden verergerd door pot legalisatie. (Een studie uit 2014 in de staat Washington bijvoorbeeld toonde een daling van de alcoholvraag met 12% nadat de pot was gelegaliseerd.) Big Tobacco mist de boot ook niet: in december kondigde het moederbedrijf Altria van Marlboro een investering van $ 1,8 miljard aan in Cronos.

Ongeveer de helft van de acquisities van Canopy betreft bedrijven buiten Canada. “Als je een Canadees bedrijf bent en je je armen omhoog houdt en zegt:” Wij zijn nummer 1! We hebben het gedaan!’ je werd gewoon een groot vet doelwit om te sterven “, zegt Linton. “Er zijn [slechts] 35 miljoen mensen hier. Je kunt niet thuis blijven en groot zijn zoals Amerikaanse bedrijven. “In de eerste helft van 2018 heeft Canopy meer dan 900 kilo wiet verzonden naar medische marihuanaproviders in Duitsland, de grootste cannabismarkt in Europa. Via zijn dochterondernemingen distribueert het medicinale cannabis of heeft het onderzoekspartnerschappen in een dozijn andere landen, van Denemarken tot Spanje en van Chili tot Lesotho. In oktober voltooide het bedrijf de eerste legale export van cannabisextracten, in de vorm van die kleurrijke gel caps, naar de Verenigde Staten voor gebruik in een grote academische studie. Elke markt zal iets anders willen. “We moeten leren wat belangrijk is voor de klanten en overheden in Duitsland, Griekenland en Jamaica”, zegt Linton. Ja, Jamaica. Dankzij de uitroeiingsinspanningen van de overheid in de jaren zeventig en de jammerlijk groeiende praktijken, is de Jamaicaanse wiet vandaag de dag niets om over naar huis te schrijven. Canopy werkt samen met lokale kwekers om de kwaliteit te verhogen en om toeristengerichte medische dispensaria te creëren. Keek Peter Tosh die in zijn graf rolt.


De algemene wijsheid onder investeerders en analisten in de cannabisindustrie is dat groter is beter. Ze voorspellen dat cannabis het pad van alcohol zal volgen nadat Prohibition in de VS is geëindigd en zich snel heeft geconsolideerd tot enkele grote bedrijven. Of zelfs worden als het oligopolie van tabak.

Maar Kelly Coulter, een voorstander van boeren in Groot-Brittannië, ziet het anders. “De meeste mensen met wie ik werk, hebben er alle vertrouwen in dat de ambachtelijke industrie het goed zal doen, met de steun van een sterk consumentenbestand dat kwaliteit en goede landbouwmethoden hoog in het vaandel heeft staan”, zegt ze, verwijzend naar dezelfde trends in de sector levensmiddelen en dranken. Inderdaad daalde de totale bierverkoop in de VS in 2017 met 1%, terwijl de verkoop van ambachtelijke bierproducten met bijna 41% steeg. De verkoop van biologisch voedsel bereikte een record in 2017.

Big Cannabis had een voorsprong in de recreatieve markt van Canada, dankzij federale regels die productie-licenties effectief beperkten tot grote, verticaal geïntegreerde entiteiten. Maar in oktober begon de overheid aanvragen voor microlicenties te accepteren, waardoor kleinschalige operaties kunnen groeien en recreatieve cannabis kunnen verspreiden onder regels die iets minder omslachtig zijn dan de grote bedrijven. Binnen een jaar of zo zouden consumenten die de voorkeur geven aan “ambachtelijke” cannabis boven bedrijfsmest, ongeacht hoe vriendelijk ze zijn, veel onafhankelijke opties moeten hebben.

Zoals het er nu naar uitziet, wijst Canopy naar distributieovereenkomsten met winkelkwekers als bewijs dat het niet de bedoeling is om onafhankelijke bedrijven te verpletteren, maar er liever mee te werken. Het bedrijf richtte in 2017 een fonds op, Canopy Rivers genaamd, om te investeren in cannabis startups (het werd in september op de Toronto Stock Exchange verhandeld). Canopy Growth en Canopy Rivers hebben afgelopen zomer een toonhoogteredactie georganiseerd waarmee ambachtelijke producenten een winst van ongeveer $ 750.000 konden behalen om hun bedrijf een boost te geven. Zelfs critici juichen Canopy toe omdat ze geld steken in op cannabis gericht gezondheidsonderzoek, belangenbehartiging en gemeenschap.

Linton was van plan om het weekend na de legalisatie van de recreatieve activiteiten in oktober het licht te houden met een aantal geordende Canopy-producten, maar “er is niet veel kans om een ​​klant te zijn”, zegt hij. Kort na die feestelijke eerste dag stortten de prijzen in Canadese cannabisvoorraden, werden digitale storingen geplaagd door door de staat gerunde marktplaatsen, ging de postdienst in staking en ontstonden er tekorten. De producten van Canopy waren vaak niet op voorraad. “Iedereen vraagt:” Wat is er misgegaan? Waarom is er een tekort? ‘”Zegt Linton. “Wat er mis ging, is dat mensen 90 jaar lang in de rij wachten, de shit uit het product halen.” Het tempo van culturele verandering is net zo duizelingwekkend. “Wanneer premiers” -Canada’s equivalent van gouverneurs- “je opbellen en je eraan herinneren dat ze je vertrouwen om ervoor te zorgen dat je hun wiet krijgt,” zegt hij, “dat is best raar.”

Van zaad tot verkoop

De Canadese cannabis-moloch De groei van Canopy bestaat uit bijna twee dozijn dochterondernemingen en partners.

[Illustratie: Jay Daniel Wright ]

1. Leafs by Snoop: Licenserende samenwerking met de legendarische rapper

2. Green House Seed Co .: samenwerkingsverband met Nederlandse teler

3. DNA-genetica: licentieovereenkomst met Nederlandse teler

[Illustratie: Jay Daniel Wright ] vv

1. BC Tweed, juli 2018, $ 279 miljoen : deze faciliteit heeft 3 miljoen vierkante voet aan productiecapaciteit voor recreatieve leveringscontracten in heel Canada. Het werd gesponnen uit SunSelect Produce, een binnengroente producent met een durfkapitaal.

2. Tweed Farms, door acquisitie van Prime 1 Construction Services Corp., juni 2014, $ 2,7 miljoen : exploiteert broeikasfaciliteiten in Niagara-on-the-Lake

3. Mettrum Health Corp. en Mettrum Original, 2017, $ 322M : medicinale cannabis en CBD-hennepteelt in Ontario

4. Tweed Graslanden, door acquisitie van rTrees Producers Limited, april 2017, tot $ 27,6M : een binnenkwekerij van 90.000 vierkante meter in Saskatchewan

5. Vert Médical, nov. 2016 : cultiveert en distribueert in Quebec

6. Spot Therapeutics, aug. 2017 : cultiveert in New Brunswick

7. Groupe Hemp, nov. 2016 : cultiveert CBD-hennep

8. Doja, door overname van Hiku, juli 2018 : cultiveert cannabisbloem “ambachtelijk”

[Illustratie: Jay Daniel Wright ]

1. Tweed JA, oktober 2017 : samenwerking met Grow House JA om te cultiveren voor de Jamaicaanse medische markt

2. Spectrum Cannabis Czech, door overname van Annabis Medical, april 2018 : cultiveert en distribueert medische marihuana in Tsjechoslowakije

3. Luifel LATAM, volledig verworven aug. 2018 : cultivatie, distributie en klinische studies in heel Latijns-Amerika

4. Spectrum Cannabis Denmark, september 2017 : joint venture met Deense cannabis om te telen voor de Europese medische markt

5. Spectrum Lesotho, door overname van Daddy Cann Lesotho, juni 2018, $ 21.5M : Teelt en distributie van medische marihuana in Lesotho

6. Alcaliber, sept. 2017 : in Madrid gevestigde teelt- en distributiepartner

7. Spektrum Duitsland, door overname van medCann, nov. 2016, $ 5,4 miljoen : distributie van medische cannabis in Duitsland

8. Spectrum Cannabis Australia, april 2018 : hoofdkantoor Azië-Pacific met R & D-faciliteit

images.fastcompany.net/image/upload/w_596,c_limit,q_auto:best,f_auto/wp-cms/uploads/2019/01/i-3-Canopy_SB_RandD_ForWeb.jpg “height =” 375 “width =” 525 “>
[Illustratie: Jay Daniel Wright ] figcaption> figuur> 1 Canopy Health Innovations / Canopy Animal Health, volledig verworven aug. 2018 em>: strong> 100% dochterbedrijven voeren klinisch onderzoek uit en ontwikkelen en commercialiseren nieuwe formuleringen en leveringsmechanismen voor cannabisgebaseerde geneesmiddelen wereldwijd. P> p>

2. Ebbu, activa verworven in november 2018, meer dan $ 317 miljoen strong>: strong> hennep- en cannabisonderzoeksbureau uit Colorado gericht op het identificeren en begrijpen van cannabinoïden. Verhoogt de R & D-mogelijkheden in hennep- en cannabisveredelingsprogramma’s, de ontwikkeling van met cannabis geïnfundeerde dranken en gezondheidsonderzoek. P> div>

img>

[Afbeelding: Jay Daniel Wright ] figcaption> figuur> 1. Maitri, door overname van Hiku, juli 2018 em>: strong> Cannabis lifestyle-accessoires p>

2. Spectrum, voorheen hoofdstraat van de Tweed em>: strong> verkoop van medicinale cannabis door consumenten, online p>

3. Tweed winkels: strong> Canopy’s eigen keten van winkels, die tweed merk- en partnerbedrijf-cannabis verkoopt, plus merch. Negen winkels tot nu toe, in Alberta, Newfoundland en Saskatchewan. P>

4. Van der Pop, via acquisitie van Hiku, juli 2018 em>: strong> vrouwgericht cannabis mediaplatform p>

5. Tokyo Smoke, door overname van hiku, juli 2018, $ 260M em>: strong> momenteel vier winkels die marihuana verkopen in Manitoba, plus online verkoop en levering op dezelfde dag. Winkels in Ontario zullen in april beginnen met de verkoop van cannabis. P> div> article> div> div> div> div> div> div> section> section> div>
Lees Meer